Citaat van de dag

"Mensen die in het leven omhoog willen klimmen, moeten vooral goed kunnen kruipen."

- Cees Buddingh Nederlands letterkundige 1918-1985

zondag 21 oktober 2007

Räikönnen pakt titel na bizarre ontknoping

Kimi Räikönnen heeft zondag verrassend de wereldtitel gepakt in de Formule 1. Waar de strijd bijna het hele seizoen ging tussen de teamgenoten Lewis Hamilton en Fernando Alonso van McLaren, was de 28-jarige Fin de lachende derde. In een bizarre ontknoping op het circuit van Interlagos in Brazilië won Räikönnen de race. Door de overwinning kwam hij op 110 punten, genoeg voor het kampioenschap.

Hamilton leek zaterdag in de kwalificaties een mentale tik te hebben uitgedeeld aan zijn directe concurrenten door achter de Braziliaan Massa als tweede te eindigen. Bij de start was dat voordeel echter meteen verkeken toen Ferrari een mooi toneelstukje opvoerde. Massa zette zijn auto voor Hamilton zodat Räikönnen door kon schuiven naar de tweede positie. Hamilton moest daarna ook nog teamgenoot en titelverdediger Alonso voor laten gaan.

De 22-jarige Brit wilde zijn terugval snel herstellen en dacht Alonso in de tweede bocht in te halen, maar hij verremde zich, kwam buiten de baan en viel terug naar de achtste positie. In de ronden die volgden vocht Hamilton zich terug naar de zesde plaats en was daarmee virtueel wereldkampioen.

In de achtste ronde sloeg het noodlot echter toe. De motor stopte ermee en Hamilton viel stil. Hij verloor kostbare seconden en leek de strijd op te moeten geven. Net op tijd krijg hij de auto weer aan de praat, maar reed ondertussen wel op een achttiende plaats. Ondertussen voerden de Ferrari's het veld aan. Massa en Räikönnen liepen eenvoudig uit op de rest van het veld. Tijdens de race wisselden Alonso en zijn Finse concurrent elkaar regelmatig af wat betreft de eerste plaats in het kampioenschap.

Met Massa op de één, Räikönnen op twee en Alonso op drie, was de Spanjaard viruteel kampioen. Maar Ferrari had een perfecte strategie bedacht en bij de laatste serie pitstops kwam de Fin voor Massa op de baan. Hiermee nam hij de leiding in het klassement over van Alonso om die niet meer uit handen te geven. Een sterke inhaalrace bracht Hamilton nog wel in de punten, maar zijn zevende plaats was niet voldoende om Räikönnen van de titel af te houden.

De race in Brazilië was de ontknoping van een levendig seizoen. Voor het eerst in vijftien jaar begon de Formule 1 aan een seizoen zonder Michael Schumacher. De plek van de Duitser werd ingenomen door Räikönnen. Vanaf de eerste race was het een open strijd tussen de vier rijders van McLaren en Ferrari.

Lange tijd leek McLaren over de beste auto te beschikken. De overwinningen in de races werden eerlijk verdeeld, acht voor McLaren, negen voor Ferrari, maar de auto's van het Britse team presteerden constanter. Het leek een kwestie van tijd voordat McLaren voor het eerst sinds 1999, toen de Fin Mika Häkkinnen de titel pakte, het kampioenschap zou binnenhalen.

Landing ISS-bemanning verloopt niet zonder problemen

De driekoppige bemanning van het internationale ruimtestation ISS is vanmiddag succesvol geland in Kazachstan, al verliep de afdaling naar het oppervlak niet helemaal vlekkeloos. De kosmonauten Fyodor Yurchikhin en Oleg Kotov en de Maleisische astronaut Sheikh Muszaphar Shukor, die plaatsmaken voor nieuwe mensen die het ruimtestation zullen bewonen, landden vanmiddag iets na half één met een Soyuz-capsule, die na een heftige afdaling landde in de steppen van Kazachstan en werd opgewacht door negen transporthelikopters van de Russische regering. De capsule week tijdens de afdaling maarliefst 347 kilometer van zijn koers af, waardoor alles niet vlekkeloos verliep.

"Alle bemanningsleden zijn uit de capsule gehaald en ze voelen ze maken het allemaal goed," zeiden Russische managers van de missie na afloop van de afdaling en landing. Om 11.37 uur Nederlandse tijd kwam de capsule van het drietal in de macht van de zwaartekracht van de aarde, maar vervolgens raakten ze in een gevaarlijke ballistische afdaling, waardoor de capsule van zijn koers afweek. 347 kilometer van hun vooraf geplande landingsplaats raakten de bemanningsleden met hun capsule de grond. In 2003, op 3 mei om precies te zijn, deed zich een soortgelijk probleem voor, maar toen was de vluchtleiding de bemanningsleden van Expeditie 6 uit het oog verloren. Het probleem wordt momenteel opnieuw onderzocht.

"Ik zou het fijn hebben gevonden om nog even in de ruimte te blijven. Ik houd van de ruimte," zei Kotov, piloot van de Soyuz-raket waarmee hij enkele maanden geleden naar het ruimtestation, kort voor het loskoppelen van de ruimtecapsule van het complex om 9.14 uur Nederlandse tijd vanmorgen. Ook Shukor, de eerste Maleisische astronaut ooit, vond het jammer om weer terug te moeten keren naar huis. Hij werd verkozen tot de eerste astronaut die is geboren in Maleisië, nadat 11.000 mensen zich kandidaat hadden gesteld.

Kotov en Yurchikhin verbleven allebei in totaal 185 dagen in de ruimte en droegen hun commandantschap deze morgen over aan de nieuwe commandant van Expeditie 16, de eerste vrouwelijke commandant in de geschiedenis van het ISS-programma: Peggy Whitson. Ze is op dit moment alleen in het ruimtestation, maar zal spoedig weer gezelschap krijgen als Space Shuttle Discovery aanstaande dinsdag gelanceerd wordt.

Bron: SPACE.com

Bhutto bezoekt slachtoffers van aanslag

Benazir Bhutto heeft zondag gewonden van de aanslag in Pakistan in het ziekenhuis bezocht. Bij de aanslag, tijdens een rijtour van oud-premier Bhutto, kwamen vrijdag zeker 136 mensen om het leven.

Bhutto bezoek duurde al met al een kwartier. Ze gaf geld en verklaarde haar strijd voor mensenrechten niet op te zullen geven, aldus een dokter. Ze werd uitgewuifd door zo'n honderd aanhangers. Voor de aanslag, waarbij meerdere explosieven ontploften, worden drie verdachten verhoord.

Politie bekogeld na wedstrijd Ajax

Zo'n 400 Ajax-supporters hebben het na afloop van de wedstrijd tegen NEC (0-0) aan de stok gekregen met de politie.

Agent gewond
De boze aanhangers bekogelden de agenten met stenen en andere voorwerpen. Een agent raakte ernstig gewond aan zijn rug en moest naar het ziekenhuis.

Bestuurskamer
Volgens een politiewoordvoerder probeerden supporters de hoofdingang van de Amsterdam ArenA binnen te gaan om de bestuurskamer van de club op te zoeken. De politie kon dit voorkomen.

Camerabeelden
Zeven raddraaiers zijn opgepakt. De politie denkt de komende tijd nog veel meer Ajax-aanhangers aan te houden aangezien ze over veel camerabeelden beschikt.

Beleid
De Ajax-aanhang is al langere tijd ontevreden over het spel van de club. Tijdens de wedstrijd werd weer geprotesteerd tegen het beleid van voorzitter Jaakke en directeur Fontein.

Doorgereden auto ongeval is gefilmd

Diverse camera's hebben gisteren de auto met caravan gefilmd die doorreed na een dodelijk ongeval.

Camera's langs de weg
De auto met caravan die gisteren waarschijnlijk betrokken was bij een dodelijk ongeval in Hasselt, blijkt door diverse camera's langs de weg te zijn gefilmd.

Wanneperveen
Bij het ongeval op de Werkerlaan kwam een 21-jarige motorrijder uit Wanneperveen om het leven. De automobilist reed door en heeft zich tot op heden nog niet gemeld.

Peugeot 405 Break
De automobilist reed in een witte Peugeot 405 Break. De caravan is later aangetroffen in Hasselt. Aan de hand van de kentekenplaten bleek dat deze eigenlijk gesloopt had moeten zijn.


Enschede maakt zich op voor vuurwerk

In Enschede is zondagavond voor het eerst sinds de vuurwerkramp weer een show met explosieven te zien. Als afsluiting van de jaarlijkse herfstkermis is een vuurwerkshow georganiseerd. Vuurwerk afsteken was sinds 2000 alleen toegestaan bij de jaarwisseling.

Het Volkspark is zondagavond even na 22.00 uur toneel van de vuurwerkshow. Een professioneel bedrijf steekt het vuurwerk af in het nieuwe deel van het park. Het gaat volgens de gemeente om klein professioneel vuurwerk.

De gemeente staat het afsteken van vuurwerk tot 2010 op vier locaties toe. Dit mag in het Volkspark, het Van Heekpark, het Rutbeekpark en op het terrein van de Universiteit Twente. De shows mogen alleen dienen om een groot evenement af te sluiten. Vanaf 2010 is vuurwerk weer overal toegestaan.

Bij de vuurwerkramp op 13 mei 2000 kwamen 23 mensen in Enschede om het leven. Bijna duizend anderen raakten gewond bij de ontploffing van vuurwerkbedrijf SE Fireworks. De wijk Roombeek, waar de fabriek was gevestigd, werd voor een groot deel verwoest.

'Nederlandse ambassade betrokken bij ontsnappingen'

Een Peruaanse vrijwilliger van de Nederlandse ambassade in de Peruaanse hoofdstad Lima helpt tegen betaling Nederlandse gevangenen met proefverlof illegaal het land uit te vluchten. Dat blijkt volgens de Ikon uit onderzoek van het radioprogramma De Andere Wereld. Om hoeveel gevallen het gaat is niet bekend.

Ook gevangenispredikant Joop Spoor van de stichting Epafras heeft meebetaald aan ten minste één geval van mensensmokkel. "Het is erg om te zeggen, maar ik zeg het toch maar", zegt hij in het programma. Buitenlandse gedetineerden in Peru komen in aanmerking voor proefverlof na een derde van hun straf, maar moeten dan wel in Peru blijven. Momenteel zitten in Peru 94 Nederlanders vast wegens drugssmokkel.

Mensensmokkelaar Pablo García Leon kan gegadigden voor vierduizend dollar het land uit krijgen, inclusief omkopingen aan de grens met Ecuador en een ticket naar Schiphol, meldt de Ikon. Hij verklaart al negen jaar voor de Nederlandse ambassade te werken en actief te zijn geweest voor Epafras, dat voor tachtig procent zou worden gefinancierd door het ministerie van Buitenlandse Zaken.

De maker van het programma, Witho Oost, was de afgelopen maand in Peru en vertelt dat García Leon ook voor de Zwitserse ambassade werkt. Hij heeft ook tien van de ongeveer 25 Nederlandse vrouwelijke gevangenen gesproken, die volgens hem allemaal over dezelfde vluchtroute spreken. Sommige Nederlanders proberen volgens hem ook op eigen houtje het land uit te komen.

Tweede Kamerlid Krista van Velzen (SP) vraagt maandag opheldering aan minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) en minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA). Van Velzen is geschrokken. "Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de vrijwilligers waarmee de Nederlandse ambassade werkt op een of andere manier crimineel zijn." En dat voor iemand met een strafblad!

Het Kamerlid wil dat Nederland in EU-verband meer druk gaat uitoefenen op landen als Peru om een uitleveringsverdrag te tekenen, zodat Nederlanders hun straf in eigen land kunnen uitzetten. Zij wil ook weten of vrijwilligers die gedetineerden bezoeken worden gescreend en welke maatregelen Verhagen gaat treffen tegen de vermeende mensensmokkel.

Israël ontdekt complot voor aanslag Olmert

Fatah had plannen voor een aanslag op de Israëlische premier Ehud Olmert. Dit heeft de directeur van de Shin Bet, Israëls binnenlandse veiligheidsdienst, zondag gezegd. Het plan was om Olmert te vermoorden toen hij op 6 augustus naar Jericho, op de Westoever, kwam voor een onderhoud met de Palestijnse president Mahmoud Abbas, aldus Shin Bet-chef Yuval Diskin.

De Shin Bet kreeg lucht van de plannen en alarmeerde de Palestijnse autoriteiten op de Westoever, waarna een aantal verdachte Fatah-extremisten in de kraag werd gevat, aldus Diskin. Diskin deed zijn uitspraken tijdens de kabinetsvergadering van zondag.

De betrokkenen hebben toegegeven Olmert te willen vermoorden, maar werden desondanks vorige week vrijgelaten. Olmert heeft bij Abbas protest aangetekend tegen deze gang van zaken, zei een deelnemer aan de kabinetsvergadering. Volgens de Israëlische radio gaat het om drie Palestijnen, die twee maanden lang zijn verhoord, maar op vrije voeten moesten worden gesteld wegens gebrek aan bewijs.

Vingerbreuk Stekelenburg valt mee

Adrie Koster is in zijn eerste wedstrijd als hoofdcoach van Ajax niet verder gekomen dan een gelijkspel. In de Amsterdam Arena bleef NEC, dat zestiende staat in de Eredivisie, tamelijk eenvoudig op de been: 0-0. Door het puntverlies wordt Ajax op de ranglijst gepasseerd door PSV, dat met 3-1 te sterk was voor VVV-Venlo.

Ajax mocht van geluk spreken dat het niet na een kwartier al op achterstand werd gezet. Scheidsrechter Jack van Hulten wees naar de stip nadat John Heitinga Peter Wisgerhof tegen de grond had getrokken. Net als eerder tegen Heracles en AZ ranselde Maarten Stekelenburg ook de strafschop van Rutger Worm uit zijn doel.

De Amsterdammers bleven ook daarna worstelen met zichzelf. Alleen Albert Luque had af en toe een aardige actie in huis, maar de kansen van de Spanjaard en zijn medespits Klaas-Jan Huntelaar werden door doelman Gábor Babos onschadelijk gemaakt. Alleen in de 88e minuut ging Babos in de fout door een bal los te laten, maar de Hongaar had het geluk dat Huntelaar, die de bal binnentikte, in buitenspelpositie stond.

Dennis Gentenaar mocht aan het begin van de tweede helft zijn opwachting maken tegen zijn oude club. De doelman, die jarenlang in Nijmegen onder de lat stond, verving Stekelenburg, die een gebroken vinger opliep. Na afloop vreesde de nieuwe trainer Adrie Koster dat zijn eerste doelman twee vingers had gebroken. Dat bleek later mee te vallen. Volgens de website van Ajax is de breuk bij Stekelenburg goed te behandelen. Daardoor is de hersteltijd relatief kort. Naast de keeper bleef ook verdediger Jaap Stam halverwege geblesseerd achter in de kleedkamer.

Net als Ajax maakte ook PSV geen grootse indruk, maar de Eindhovense club pakte met 3-1 wel de volle buit. Danny Koevermans bewees met twee treffers opnieuw zijn waarde voor PSV, dat met twintig punten uit acht duels voorlopig aan de leiding gaat.

Feyenoord behoudt koppositieFeyenoord blijft na acht speelronden koploper in de Eredivisie. Lange tijd leek stadsgenoot Excelsior in De Kuip een gelijkspel uit het vuur te slepen, maar dertien minuten voor tijd maakte Giovanni van Bronckhorst de bevrijdende treffer voor de thuisploeg. Voor de aanvoerder is het zijn eerste competitietreffer sinds zijn terugkeer bij Feyenoord.

Excelsior hield mede dankzij de uitblinkende doelman Ronald Graafland verrassend lang stand tegen de grote broer. Pas in de 77e minuut moest de uit de jeugd van Feyenoord afkomstige sluitpost capituleren. Roy Makaay bracht de bal met een mooie pass bij Van Bronckhorst die in de lange hoek raakschoot.

Vitesse liet de kans liggen om De Graafschap van de vierde plaats te verdrijven. De ploeg van Aad de Mos stond op het kunstgras van Heracles Almelo lang met 2-1 voor, maar twee minuten voor tijd zorgde Rob Maas vanaf de stip voor de gelijkmaker: 2-2.

ESA maakt kandidaatmissies bekend

Willen we meer weten over Europa's mysterieuze zee en Titans evolutie of kunnen we beter onderzoek gaan doen naar het oppervlak van naderende asteroïden en de donkere materie en energie in het heelal? Deze en afgelopen middag heeft een committee van de European Space Agency (ESA) de kandidaatmissies bekendgemaakt op het Space Science Advisory Committee (SSAC) die mogelijk tussen 2015 en 2025 gaan plaatsvinden. Een oproep van de Europese ruimtevaartorganisatie voor wetenschappelijke thema's leidde tot een bijzonder rijke verscheidenheid aan voorgestelde bestemmingen.

De kandidaten:

- Laplace: Deze missie, die tot stand zal worden gebracht door de samenwerking van de ESA en de NASA, zal bestaan uit drie verschillende ruimtesondes die Jupiters maan Europa gaan bestuderen. Wetenschappers hopen met deze missie erachter te komen of er een warme oceaan aanwezig is op de ijsmaan en of er levensvormen aanwezig kunnen zijn op de maan. Later zou een andere ruimtesonde het ijs kunnen gaan doorbreken. Europa is niet de enige Joviaanse maan die mogelijk onderzocht gaat worden, ook Callisto, Io en Ganymedes worden niet vergeten.

- Tandem: Wanneer deze missie doorgang vindt gaan er verschillende sondes mee met een moederschip die de ruimtevaartuigen zal laten landen op Saturnus' manen Titan en Enceladus. Het doel van deze missie is om te achterhalen hoe deze geologisch actieve manen precies zijn ontstaan, hoe het inwendige van de manen eruit ziet en of er leven aanwezig kan zijn op Titan en Enceladus. Ook deze missie zal tot stand gaan komen in samenwerking met de NASA.

- Cross-scale: Een project dat bestaat uit twaalf verschillende ruimtesondes die in een baan om de aarde gaan cirkelen. De sondes moeten onder meer onderzoek gaan doen naar plasma (elektrisch geladen gasdeeltjes), schokken, turbulentie en de voortplanting van energie. ESA en de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA zullen gaan samenwerken als deze missie daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.

- Marco Polo: Een ruimtesonde moet landen op een asteroïde die op een relatief kleine afstand langs de aarde scheert. Wetenschappers hopen aan de hand van de gegevens die zo'n sonde kan verzamelen meer te weten te komen over het ontstaan en de evolutie van deze rotsen in ons zonnestelsel. Ook een samenwerking tussen de ESA en JAXA.

- Dune en SPACE: Twee verschillende observatoria gaan onderzoek doen naar donkere materie en donkere energie in het universum.

- Plato: Telescopen die deel uitmaken van dit project moeten de eigenschappen van planeten buiten ons zonnestelsel in kaart gaan brengen. Er zullen zowel ruimte- als grondtelescopen gebruikt worden als het project plaats gaat vinden.

- Spicia: Een nieuw soort telescoop die in een baan om de aarde waarnemingen moet gaan doen in infrarood licht. Opnieuw een samenwerkingsverband tussen de Europeanen en de Japanners.

- XEUS: Een ruimtetelescoop die in röntgenlicht onderzoek gaat doen naar de groei van massieve zwarte gaten, de evolutie van sterrenstelsels en andere belangrijke vragen over het ontstaan van het heelal.

De eerste middelgrote missie zou ten laatste in 2016-2017 van start gaan. De eerste grote missie moet in de herfst van 2018 gelanceerd worden.

Bron: ESA

vrijdag 19 oktober 2007

Opgejorist en weggerot deel I: Preventief ontruimen

De samenleving rot weg en opperhoofd Cohen schenkt liever rooibosthee zonder suiker dan dat hij de tot op het bot gefrustreerde politie het werk laat doen waar zij voor opgeleid zijn: tuig hardhandig aanpakken. Als je toch vooral de boel bij elkaar wil houden heeft een samenscholingsverbod weinig zin…

Geenstijl weet het altijd pakkend te omschrijven, vandaar mijn verbastering. Opdonderen en je mond houden, zodat de stinkende zooi lekker ongestoord verder weg kan rotten. Tekenend voor het NAB: Nieuw Amsterdams Beleid, volgens de wetten van opperhoofd Cohen. Pappen en nathouden, vredespijp roken, vooral geen ruzie maken. Als we streng gaan optreden krijgt men gewoon geen suiker meer in de thee, slechts 1 koekje of drinken we sterrenmunt- in plaats van rooibosthee.

Amsterdam Slotervaart, 1 van Ella Vogelaars slacht- ehhh, prachtwijken. Drie avonden auto’s van onschuldige buurtgenoten moesten er in de hens voor de politie besloot dat de aanpak van Cohen te soft was. Zij drongen aan op een hardere aanpak, maar in tegenstelling tot en tegen de gewoonte van het draaikonten en meewaaien van iedere PvdA-politicus in, hield Cohen voet bij stuk. Er schijnen ‘slechts’ 60 relschoppers rond te wandelen in Slotervaart, maar de politie en ME blijken -al jarenlang- niet bij machte de wijk te beschermen tegen dit tuig. Uit angst voor rellen naar voorbeelden uit Parijs heeft men in alle wijsheid besloten het gajes z’n gang te laten gaan; in de hoop dat de wijk het zal overleven.

Een schizofrene, psychopathische, suïcidale Marokkaan met aanleg voor terroristische activiteiten en een dito broer, steekt twee agenten bijna dood. Dat ik bijna schrijf heeft overigens meer te maken met het heldhaftige en kundige optreden der agenten dan aan de motivatie van de dader: het ontbrak Bilal immers niet aan daadkracht. Twee agenten bevonden zich in een levensbedreigende situatie, maar een groot deel van de jonge Marokkaanse gemeenschap in Amsterdam is van mening dat de politie gestraft moet worden voor de in hun ogen zinloze dood van hun mattie. Dat de schietende agente geen keuze had en tevens de rest van haar bestaan moet leven met de gedachte dat zij iemand doodgeschoten heeft -ook al was dat uit noodweer- daar staan de pubertjes niet bij stil. Vandaar dat het opperhoofd op maandag al richting nabestaanden toog met thee, koekjes en een vredespijp onder zijn arm, en woensdag pas acte de présence gaf bij de trouwe dienders.

Hoe heeft het ooit zover kunnen komen? Was het een incident? Of is het een patroon? Steekpartijen op scholen zijn kennelijk aan de orde van de dag en het is de normaalste zaak van de wereld dat je slechts 1 jaar cel krijgt voor een moord die nota bene op internet te bewonderen is. En dan mogen de nabestaanden van de overledene nog blij zijn dat het überhaupt gevangenisstraf is geworden, want het schijnt tegenwoordig ook niet vreemd te zijn om voor de meest extreme misdragingen slechts een taakstraf te mogen vervullen. Een tasjesdief komt tijdens zijn vlucht van de eigenaar van de tas om het leven, niet met voorbedachten rade, maar er komt een stille tocht voor de recidivist en de eigenaresse van de tas mag blij zijn als ze niet vervolgd en veroordeeld wordt. Hierbij vallen de vele ‘incidenten’ van homomishandeling en het voor de lol doodknuppelen van konijnen nog in het niet. Stap echter op een fiets met een kapot achterlicht en je krijgt een boete; een hele wijk terroriseren om een daad uit noodweer is doodnormaal. Onze samenleving rot weg.

Dankzij de oude en gesubsidieerde media weten we dat Bilal contacten had met de inmiddels opgesloten terrorist Samir Azzouz en de moordenaar van het vrije woord: Mohammed Bouyeri. Deze twee lieverdjes als voorbeeld nemend is het niet aannemelijk dat Bilal in een vlaag van verstandsverbijstering een willekeurig politiebureau in gerend is al zwaaiend met een uit zijn moeders la gejat keukenmes. Net als Azzouz en Bouyeri beraamde hij een moord op onschuldige mensen. Waarschijnlijk hoopte hij net als voornoemde heren in de hemel met 72 maagden te komen wanneer hij een zelfmoordactie zou doen, waarbij hij ‘ongelovigen’ mee zou nemen. Ik hoop dat zijn dood als zelfmoord gezien wordt en dat hij eenmaal ‘boven’ minimaal 72 slachtoffers van dergelijke gekken zal treffen.

Om de rust in Slotervaart terug te krijgen heeft de politie middels hardhandig optreden gisteravond zeer doeltreffend 8 van de 60 raddraaiers ingerekend. Helaas lopen er daar alweer 5 van los. Met alle gevolgen van dien: voor de vierde avond op rij staan er voertuigen in brand. Om je nog beter te verdiepen in met wat voor schorem je te maken hebt hoef je alleen maar het filmpje te kijken van Prem in de Haagse wijk Transvaal, waarbij hem zeer hardhandig gedwongen werd om een blikje cola te koppen.

Hoe lang nog voor de zeldzame vredelievende bewoners van zulke wijken het niet meer pikken? Hoe lang nog voor enkel auto’s en vuilcontainers in de hens steken niet meer voldoende genoegdoening geeft? Hoe lang nog voor er meer doden vallen, maar dan aan de kant van de onschuldigen? Hoe voorkomen we dat de politie nog meer voor joker komt te staan omdat zij geen actie onderneemt en totaal niet meer serieus genomen wordt? Ik stel voor om per direct de halve wijk Slotervaart preventief op te sluiten danwel weg te Jorissen. Zonder thee dan wel te verstaan.

Tamara Wulffelé HVV