Citaat van de dag

"Mensen die in het leven omhoog willen klimmen, moeten vooral goed kunnen kruipen."

- Cees Buddingh Nederlands letterkundige 1918-1985
Posts tonen met het label Ruimte. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Ruimte. Alle posts tonen

zaterdag 5 april 2008

Gigantische robot getest voor reis naar de maan

Ingenieurs van de ruimtevaartorganisatie NASA zijn op dit moment bezig met het op de proef stellen van een gigantische, zespotige robot die tijdens toekomstige bemande missies op de maan een basis van astronauten duizenden kilometers over het oppervlak van onze natuurlijke satelliet kan verplaatsen. De robot heeft een breedte van maarliefst zeven en een halve meter en met zijn poten van zes meter is deze met gemak in staat om een vijftien ton zwaar verblijf van astronauten op te tillen.

De robot is ontwikkeld door het Jet Propulsion Laboratory in de Amerikaanse staat Californië en heeft de naam ATHLETE gekregen, wat staat voor All-Terrain Hex-Legged Extra-Terrestrial Explorer. Het gevaarte wordt momenteel getest met behulp van twee kleinere prototypes en is in staat om een verblijf van astronauten van een maanlander af te tillen, waarvan het bevoorradingsgedeelte zich ongeveer zes meter boven de grond bevindt. Die handeling werd bij de NASA lang gezien als een probleem, omdat een verblijfplaats meer dan vijftienduizend kilo weegt, terwijl er natuurlijk niets mis mag gaan wanneer deze op een geschikte locatie neergezet moet worden.

ATHLETE kan binnen drie seconden een taak krijgen van het vluchtleidingscentrum op aarde en is ook in staat om zichzelf te besturen met behulp van software die ook gebruikt wordt voor het laten rijden van de Marsrovers Spirit en Opportunity. De maximumsnelheid van de robot is slechts tien kilometer per uur, maar met een snelheid van vijf kilometer per uur kan het in acht dagen tijd een afstand van duizend kilometer overbruggen. Astronauten kunnen in de toekomst dus vrijwel het gehele maanoppervlak verkennen, omdat de robot ruim elfduizend kilometer kan rijden zonder vervangen te worden. De kans is groot dat de robot, welke ook in het bezit is van zes camera's, vanaf 2020 gebruikt gaat worden.

Bron: SpaceRef, New Scientist

vrijdag 4 april 2008

De Buran op doorreis in Rotterdam

De Russische Space Shuttle Buran maakte woensdag een tussenstop in de Rotterdamse haven. Het ruimteveer is op weg van Bahrein naar een techniekmuseum in Duitsland, laat de Rotterdamse haven dinsdag weten. De shuttle is 36 meter lang, 24 meter breed, 16 meter hoog en weegt 61 ton.

De Buran, wat sneeuwstorm betekent, werd in de jaren zeventig ontwikkeld en is een van de vier Russische Space Shuttles die ooit zijn gelanceerd. Nadat het Buran-programma in 1993 werd gestaakt kwam de Buran in het bezit van de sultan van Bahrein. Die deed hem onlangs van de hand aan het Duitse Technickmuseum, waar het komende zomer deel uitmaakt van de ruimtetentoonstelling 'Apollo and beyond'.

De Buran werd woensdag om 10.00 uur gelost in de Botlek. Zondag volgt een reis over de Rijn naar Mannheim, vanwaar de shuttle over de weg naar het Technickmuseum Speyer in Sinsheim wordt gebracht.

Bron: Novum / AstroVersum

dinsdag 1 april 2008

ATV Jules Verne klaar voor koppeling aan het ISS

Na twee succesvolle 'demonstratiedagen' is ESA's Automated Transfer Vehicle (ATV) Jules Verne klaar voor de aankoppeling met het internationale ruimtestation ISS op donderdag 3 april. Op 29 maart naderde het onbemande ruimtevrachtschip Jules Verne het ISS tot 3,5 kilometer. Bij deze manoeuvre werd gebruik gemaakt van GPS ontvangers op het ATV én de Russische servicemodule Zvezda.

Gisteren naderde Jules Verne het koppelstuk van Zvezda(Ster) tot zelfs elf meter. Daarbij werd voor het eerst gebruik gemaakt van optische sensoren, de in Europa ontwikkelde Videometer technologie. Ook dit systeem werkte foutloos; het bewijs dat het ATV zich volledig autonoom naar het ISS kan manoeuvreren.

Missieleiders in het ATV Control Centre konden het vrachtschip specifieke opdrachten geven. Bijvoorbeeld 'wachten', 'terugtrekken' en 'herstarten'. Deze commando's worden bij de koppeling alleen gebruikt als onvoorziene omstandigheden optreden in het automatische geleidesysteem.

woensdag 26 maart 2008

Marsrover Spirit mag verder

NASA heeft medegedeeld dat het absoluut niet van plan is om de activiteiten van Marsrover Spirit stop te zetten. Ook zullen de rover Opportunity en de gisteren nog bijna opgegeven ruimtesonde Mars Odyssey door blijven gaan met hun werkzaamheden op en rond de rode planeet. Uit een brief die vorige week ontvangen werd op het Jet Propulsion Laboratory bleek dat er voor vier miljoen dollar bezuinigd zou moeten worden, maar dat is niet meer het geval.

Vanmiddag werd bericht dat het budget van het project in zowel 2008 als 2009 met veertig procent verlaagd zou worden, waardoor het einde van de missie van Spirit in zicht kwam. Volgens een uitgelekte e-mail moest ook de Mars Odyssey wijken voor de plannen en mocht Marsrover Opportunity voortaan slechts dagelijks een taak opgelegd krijgen. Wetenschappers die de missies van de robots al sinds 2004 leiden lieten weten ontmoedigd te zijn door de beslissing, maar het lijkt erop dat ook zij binnenkort weer verder kunnen gaan met het verkennen van het Mars oppervlak.

dinsdag 25 maart 2008

Endeavour op weg terug naar aarde

Het ruimteschip Endeavour is dinsdag losgekoppeld van het internationale ruimtestation ISS om terug te keren naar de aarde. Dat heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA laten weten. Het loskoppelen van de Endeavour met de zevenkoppige bemanning gebeurde om 1.25 uur Nederlandse tijd. Dat was bijna een half uur later dan gepland. De vertraging was het gevolg van een probleempje met een zonnepaneel.

Het ruimteveer landt naar verwachting woensdag 2:28 uur plaatselijke tijd (07.28 uur Nederlandse tijd) op het Kennedy Space Center in Florida. De twaalfdaagse reis naar het ISS was de langste missie naar het internationale ruimtestation ooit.

De astronauten hebben tijdens de missie een deel van het Japanse laboratorium Kibo aan het ISS bevestigd. Ook is een Canadese robotarm vastgemaakt. Het ruimtestation moet als alles goed gaat in 2010 klaar zijn.

dinsdag 18 maart 2008

Nederlandse bijdrage aan missie op Mars

Het Nederlandse bedrijf Bioclear gaat onderzoeksapparatuur leveren voor de Exomars Rover, een ruimtewagentje dat op zoek gaat naar leven op Mars door middel van boringen. De Exomars gaat onder het oppervlak onderzoeken of er leven is of is geweest. Het is voor het eerst dat er bodemonderzoek wordt gedaan op de planeet, zei een woordvoerder van het bedrijf dinsdag op Radio 1.

Bioclear gelooft in de mogelijkheid dat er leven is geweest op Mars. Tot nu toe ontbreekt daarvoor bewijs, maar volgens de woordvoerder kan daar met deze nieuwe manier van onderzoeken verandering in komen. De Exomars Rover zal zo'n anderhalve meter diep boren en monsters nemen van de bodem.

Als uit de onderzoeken blijkt dat er leven is geweest op Mars, kan dat betekenen dat er ook leven op andere planeten is. Bovendien kan het informatie geven over het ontstaan van de aarde, stelt de woordvoerder.

De Exomars Rover wordt in 2013 gelanceerd en komt twee jaar later aan op Mars. Bioclear, gevestigd in Groningen, is een gespecialiseerd adviesbureau op het gebied van onder meer bodemsaneringen.

zaterdag 15 maart 2008

MEER dan honderd meteorieten brachten explosie van leven teweeg

Meer dan vierhonderd miljoen jaar geleden werd onze planeet in korte tijd geraakt door meer dan honderd meteorieten die een doorsnee hadden van ongeveer één kilometer, zo hebben onderzoekers van twee universiteiten in de Zweedse steden Kopenhagen en Lund ontdekt. Dat blijkt uit onderzoek naar verschillende meteorieten, fossielen en het materiaal in Lockne krater, welke tevens lieten zien dat de catastrofale inslagen een explosie van leven op aarde teweeg brachten.

De reeks van inslagen vond plaats in het geologische tijdvak Ordovicium, tussen 440 en 490 miljoen jaar geleden. Het leven op aarde van toen is niet te vergelijken met de levensvormen die we nu kennen, maar de gedierten leefden wel zowel op het land als in de zee. Volgens de wetenschappers vond er ruim 470 miljoen jaar geleden een uitbarsting plaats, waarbij honderden ruimterotsen de kant van de aarde op gestuurd werden. In de miljoenen jaren die volgden sloegen de meteorieten in en werd het zonlicht geblokkeerd door een grote wolk van stof. Planten stierven en de van hen afhankelijke organismen overleefden niet.

Opmerkelijke genoeg bleven verschillende dieren in leven en evolueerden zij na deze periode in nieuwe en interessante levensvormen. "Je kunt zeggen dat de biologische evolutie een grote stimulans kreeg binnen een relatief kort tijdsbestek," zei Dave Harper van de Universiteit van Kopenhagen. "De vele inslagen die plaats hebben gevonden in het verleden hadden samen met vulkaanuitbarstingen en grote bosbranden een vernietigd effect op al het leven, maar uit hun as stond een rijkere fauna op dan ooit bestond op onze planeet."

Bron: Nature Geoscience



donderdag 13 maart 2008

Ruimteveer Endeavour aan ISS gekoppeld

Het op Cape Canaveral gelanceerde ruimteveer Endeavour heeft zich om 04.49 uur Nederlandse tijd aan het Internationaal Ruimtestation ISS gekoppeld voor een assemblage waarbij vijf ruimtewandelingen zijn voorzien, zo was op NASA TV te zien. Voordat de Shuttle koppelde aan het ISS maakte de bemanning van het ISS foto's van het hitteschild van de Shuttle. Deze foto's kunnen duidelijk maken of het hitteschild bij de lancering beschadigd is geraakt.

Vertraging
Het vastklinken aan de Harmony-module, terwijl beide ruimteschepen zowat 28.000 km per uur vlogen, gebeurde een klein half uur later dan gepland, boven Singapore. De luiken tussen beide ruimteschepen gingen om 06.37 uur Nederlandse tijd open.

Japans ruimtelab
Bedoeling van de missie en de zevenkoppige bemanning is de eerste sectie aan te koppelen van het Japanse ruimtelab Kibo ('Hoop'), alsmede het Canadees robotsysteem Dextre. De Japanse astronaut Takao Doi (53) zal als bemanningslid van de Endeavour de Kibo mee helpen installeren.

Fransman terugbrengen
Bij de terugreis zal de shuttle de Fransman Léopold Eyharts naar huis brengen. Hij was begin februari met de Atlantis naar het ISS gereisd om het toen geïnstalleerde Europese ruimtelab Columbus op te starten. De Amerikaan Garret Reisman heeft al officieel zijn plaats ingenomen als bemanningslid van het ISS.

Ruimtewandeling
Reisman maakt met Rick Linneham ook de eerste ruimtewandeling ter aanhechting van de Kibo. Die start morgen normaal om 02.30 uur om 6 uur 20 minuten later te eindigen. De Dextre is uit de vrachtruimte van de Endeavour overgebracht naar een werkplaats aan het ISS. Het robotsysteem bleek geen stroom te krijgen, maar die is voorlopig ook niet vereist.

Langste missie
De missie duurt in principe 16 dagen, de langst geplande sinds men in 1998 begon met de bouw van het ISS.

dinsdag 11 maart 2008

Spaceshuttle Endeavour succesvol gelanceerd

Ruimteveer Endeavour is dinsdag om 07.28 Nederlandse tijd gelanceerd vanuit Cape Canaveral (Florida). Het ruimteschip vervoert het eerste deel van een Japans ruimtelaboratorium naar het internationale ruimtestation ISS.

Zeven astronauten gaan zestien dagen in de ruimte doorbrengen, de langste missie sinds de bouw van ISS in 1998 begon. De koppeling is voor donderdag rond 4 uur Nederlandse tijd voorzien.

Japan heeft twintig jaar gewerkt aan het complex dat in drie fases de ruimte in wordt gestuurd. Het Aziatische land besteedde omgerekend 1,6 miljard euro aan het laboratorium Kibo (Hoop). Deel twee en drie gaan respectievelijk 25 mei en in maart 2009 de ruimte in.

maandag 10 maart 2008

Tweede aarde kan ontdekt worden bij dichtstbijzijnde ster

Een nieuwe studie suggereert dat Alpha Centauri, de dichtstbijzijnde ster die we kennen, omcirkelt wordt door een tweede aarde. Een telescoop die permanent op deze ster getraind is zou in staat moeten zijn om minieme schommelingen op te vangen van een kleine rotsachtige planeet. Zijn moederster bevindt zich op een afstand van zo'n vier lichtjaar van de zon en maakt, samen met een andere zonachtige ster, deel uit van een dubbelstersysteem dat volgens onderzoekers rijk is aan zware elementen.

De Spaanse wetenschapper Javiera Guedes en zijn collega's van de Universiteit in Californië in de Verenigde Staten hebben de afgelopen tijd computersimulaties ontwikkeld die suggereren dat er rond één of beide sterren aardachtige planeten gevormd worden of reeds ontstaan zijn. Daarnaast heeft het team uitgezocht op welke manier dit soort planeten het snelst ontdekt kunnen worden. Volgens hen is het zoeken naar deze werelden tijdrovend, maar hoeft er geen nieuwe methode gebruikt te worden om ze te vinden.

Een techniek, waarbij gezocht wordt naar schommelingen in het spectrum van het licht van een ster, kan uitermate geschikt zijn voor een dergelijke zoektocht. Het bestaan van deze methode heeft tot op de dag van vandaag geleid tot de ontdekking van 228 verschillende exoplaneten. De onderzoekers denken dat de kleinste object van het tweetal, Alpha Centauri B, in dat geval het makkelijkst te onderzoeken is, omdat het een relatief kalme ster is. De atmosferen van de meeste sterren van dat type hebben namelijk maar een kleine invloed op de schommelingen die een aardachtige planeet veroorzaakt.

Bron: Physorg

woensdag 5 maart 2008

De laatste bekentenissen van een stervende ster

Met behulp van de Hubble Space Telescope zijn structuren in een gloeiende bubbel van gas en stof bij een stervende ster onthult die voorheen nog niet zo goed in beeld konden worden gebracht. In november van het afgelopen jaar wierp de ruimtetelescoop een blik op de planetaire nevel NGC 2371, waarin een enorm hete kern te vinden is van een voormalige rode reuzenster. De temperatuur op het oppervlak van dit object, welke op 4300 lichtjaar van de aarde ligt, bedraagt zo'n 135.000 graden Celsius.

De opname van de Hubble toont verscheidene opvallende kenmerken, zoals de prominente roze wolken ten oosten en westen van de centrale ster. Deze kleur geeft aan dat ze relatief koel en dicht zijn in vergelijking met de rest van het gas in de nevel. Ook opvallend zijn de kleinere gaswolken die uitgestoten zijn door de ster en gedurende de afgelopen duizenden jaren van richting zijn veranderd. Hier is tot op de dag van vandaag nog geen verklaring voor gevonden, maar er wordt vermoed dat de gebieden onder invloed staan van een metgezel van de centrale ster.

Een planetaire nevel is een groter wordende wolk van gas en stof die uitgestoten wordt door een ster die het einde van zijn leven nadert. De nevel gloeit dankzij de ultraviolette straling van de centrale ster. In slechts enkele tienduizenden jaren verdwijnt het gas en stof en koelt de overgebleven ster in een rap tempo af. Zijn lot zal dan - net als het geval is bij een groot deel van de sterren in het universum - het evolueren in een witte dwergster zijn.

Bron: Physorg

maandag 3 maart 2008

Nederlandse zonnepanelen op Europese ruimtevrachtschip

Op 8 maart om 05:23 uur wordt vanaf Kourou (Frans Guyana), het eerste Europese ruimtevrachtschip, de Jules Verne, gelanceerd. Dit Automated Transfer Vehicle (ATV) voor transport in de ruimte wordt gelanceerd op de Europese raket Ariane-5 en koppelt volautomatisch aan het International Space Station (ISS). Nu het Europese laboratorium, Columbus, succesvol aan het ruimtestation ISS is toegevoegd, zal Europa bijdragen aan het in gebruik houden van het ruimtestation ISS door regelmatig ATV’s te lanceren.

Vanaf 2008 zullen de ATV’s, met elk een transportcapaciteit van 8 ton, het ruimtestation ISS voorzien van experimenten, onderdelen, brandstof en voedsel, lucht en water voor de astronauten. Ook zal ATV het ruimtestation een duwtje geven, zodat dit op een hoogte van 400 km om de aarde blijft cirkelen. Na zo’n 6 maanden wordt de ATV ontkoppeld van het ruimtestation en verbrandt, met aan boord 6 ton aan afval, in de atmosfeer.

De ATV’s worden gebouwd onder leiding van EADS-Astrium. Ook Nederlandse bedrijven leveren een bijdrage aan de ATV. Zo levert DutchSpace de zonnepanelen en Bradford Engineering de onderdelen voor het regelen van de druk en de luchtcirculatie. Verder hebben DutchSpace en Atos Origin gewerkt aan projecten waarbij simulaties werden gedaan van o.a. de volautomatisch koppeling van ATV aan het ruimtestation.

woensdag 20 februari 2008

Ruimteveer Atlantis veilig terug

De spaceshuttle Atlantis is woensdag na een reis van ongeveer acht miljoen kilometer met zeven astronauten aan boord veilig teruggekeerd op aarde.

De Atlantis heeft het Europese ruimtelaboratorium Columbus aan het internationale ruimtestation ISS gekoppeld. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft door problemen met het ISS en de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA jaren moeten wachten om het laboratorium in de ruimte te krijgen. Eigenlijk had dat al in 1992 moeten gebeuren ter gelegenheid van de vijfhonderdste gedenkdag van de ontdekkingsreis van Columbus. Met de Columbus erbij beschikt het tien jaar oude ISS over acht compartimenten.

De NASA wilde de Atlantis zo spoedig mogelijk veilig aan de grond hebben, omdat het Amerikaanse leger mogelijk woensdag al zal proberen een eigen spionagesatelliet kapot te schieten.(Rusland denkt daar anders over) De satelliet is uit zijn baan geraakt en zou op aarde kunnen neerstorten. De satelliet heeft giftige raketbrandstof aan boord en zal door een marineschip in de Grote Oceaan met een raket uit de lucht worden geschoten.

vrijdag 15 februari 2008

Hubble ontdekt één van de eerste sterrenstelsels

Dankzij een kosmisch fata morgana heeft de Hubble Space Telescope één van de eerste sterrenstelsels van het universum verschalkt, zo heeft het Europese ruimtevaartcentrum nabij München bekendgemaakt. De ruimtelescoop maakte gebruik van een fenomeen dat door de algemene relativiteitstheorie van Einstein was voorspeld, een gravitationele lens. De gigantische massa van sterrenhoop Abell 1689 boog het licht van daarachter gelegen objecten af en vergrootte het zoals ook een loep dat doet.

Daarenboven leverde de infrarode Spitzer Space Telescope van de NASA sterke aanwijzingen over het oplichten van talrijke nieuwe sterren in het oerstelsel. Wegens de enorme afstand behoort het nu verschalkte sterrenstelsel vermoedelijk immers tot de eerste sterrenstelsels die opdoken toen het donkere tijdvak enkele honderden miljoenen jaren na de Oerknal op zijn einde liep. Zodoende stuitten de Hubble en Spitzer op een object op 13 miljard lichtjaar van de aarde dat wellicht het verst verwijderde sterrenstelsel is dat ooit werd waargenomen.

Bron: DPA/KA

zondag 10 februari 2008

Duitse astronaut Schlegel weer beter

De Duitse astronaut Hans Schlegel is gezond en zal woensdag wellicht kunnen deelnemen aan de tweede ruimtewandeling van het ISS", zo heeft Andreas Schütz van het Duitse ruimtevaartbureau DLR in Oberpfaffenhofen gezegd.

"Voorzichtigheid geboden"
Zaterdag waren er metingen die tot voorzichtigheid aanmaanden", zei de Duitse functionaris die daarmee de eerste was die officieel toegaf dat de 56-jarige Duitser wegens ziekte niet aan de met een dag verschoven eerste ruimtewandeling kan deelnemen.

"Schlegel in orde"
Vandaag is gebleken dat Schlegel helemaal in orde is en dat niets zijn deelname aan de tweede ruimtewandeling in de weg staat", aldus Schütz.

vrijdag 8 februari 2008

Space Shuttle Atlantis en Columbus succesvol gelanceerd

Na twee maanden vertraging wegens technische problemen is het Europese onderdeel van het internationale ruimtestation ISS vanavond dan eindelijk de ruimte ingegaan.

Het Amerikaanse ruimteveer Atlantis, met aan boord de Europese Columbus, werd rond 20.45 uur Nederlandse tijd vanaf basis Cape Canaveral in Florida gelanceerd.

De belangrijkste missie van de bemanning is om het 880 miljoen euro kostende laboratorium aan het ISS te bevestigen.

In de dertien ton zware Columbus zullen astronauten de komende tien jaar talloze wetenschappelijke experimenten doen.

Het laboratorium bevat twee zogenoemde handschoenenkasten van Nederlandse makelij. In die volledig afgesloten ruimtes kunnen astronauten experimenteren met bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen.

Bron: ESA / NASA

zaterdag 24 november 2007

ESA viert 30-jarig bestaan van Meteosat

Gisteren was het dertig jaar geleden dat de eerste Europese weersatelliet werd gelanceerd. Met behulp van eigen weersatellieten kon Europa eigen weergegevens krijgen van Europa zelf. Het weersatellietprogramma is ontstaan door de ISRO, een voorloper van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Op 23 november 1977 vertrok Europa’s eerste weersatelliet vanaf Cape Canaveral in Florida met een Delta-raket (de rest met de Ariane). Voordat Eumetsat bestond en andere bedrijven wouden financieren met het Meteosatprogramma, bouwde ESA het aantal Europese weersatellieten uit. De eerste generatie van de Meteosat bestaat uit zeven satellieten, waarvan de laatste is gelanceerd in september 1997. Enkele jaren geleden werd de tweede generatie van de Meteosat gelanceerd.

Momenteel hebben de Eumetsat en de ESA ook al plannen voor een derde generatie van deze satellieten. Bovendien is vorig jaar ook het Metop-programma gelanceerd die polaire satellieten heeft.






Het allereerste beeld van de Meteosat-1


Bron: ESA

vrijdag 23 november 2007

Rusland gaat nieuwe lanceerbasis bouwen

Rusland gaat een nieuw lanceercentrum voor ruimtevaartuigen in het verre oosten van het land bouwen. Dat maakte vicepremier Sergej Ivanov woensdag bekend. De nieuwe faciliteit, die Vostotsjni gaat heten, komt in de regio Amoer die grenst aan China. Het project moet in 2015 voltooid zijn. Er zullen civiele en militaire raketten worden gelanceerd, aldus Ivanov. Vanaf 2018 zullen hier vandaan ook bemande missies de ruimte in worden geschoten. Hoeveel het gaat kosten, maakte Ivanov niet bekend.

Rusland lanceert zijn raketten tot nu toe vooral in Bajkonoer in Kazachstan. Dit lanceercentrum dateert nog uit de tijd van de Sovjet-Unie. De Russen huren dit centrum nog tot 2050. Moskou heeft ook nog een lanceercentrum in Plesetsk in het noordwesten van het land. De Russen staan vooral bekend om hun Soyuz-raketten, die meestal maandelijks optijd richting het internationale ruimtestation ISS gelanceerd worden.

Bron: ANP

donderdag 22 november 2007

Twee astronauten maken ruimtewandeling

Twee bemanningsleden van het Internationale Ruimtestation ISS hebben gisteren een ruimtewandeling van zeven uur gemaakt om het ISS voor te bereiden op de komst van het Europese ruimtelaboratorium Columbus.

De twee bemanningsleden, Peggy Whitson en Dani Tani, begonnen om 11.10 uur Nederlandse tijd aan de 98ste ruimtewandeling, en de 21ste van dit jaar, in de geschiedenis van het Internationale Ruimtestation ISS. Het duo moest koelings-, verwarmings- en stroomverbindingen maken tussen de Harmonymodule, die enkele weken met de Discovery aankwam bij het ISS, aan andere onderdelen van het ISS.

De ruimtewandeling eindigde na 7 uur en 16 minuten, iets langer dan gepland, om 18.26 uur Nederlandse tijd, maar had ook al taken voor de volgende ruimtewandeling gedaan. Komende zaterdag is er opnieuw werk buiten het ISS, nu het helemaal klaarmaken van de komst van de Columbus.

Bron: Space.com

zondag 4 november 2007

Risicovolle ruimtewandeling succesvol afgerond

De gevaarlijke ruimtewandeling van gisterenmiddag is gelukkig zonder problemen uitgevoerd en het zonnepaneel is gerepareerd.

Het volgende ruimteveer, Space Shuttle Atlantis, zal op 6 december aanstaande vertrekken richting het ruimtestation. De shuttle brengt dan de Europese module Columbus mee en de NASA was daarom genoodzaakt om het gescheurde zonnepaneel te repareren.

Het repareren van dit paneel was erg belangrijk voor de laatst dagen van de missie van Space Shuttle Discovery. De ruimtevaartorganisatie zei dat het probleem opgelost moest worden voordat er een shuttle aan het complex kon koppelen. Als dit niet zou gebeuren zou de kans groot zijn dat er blijvende schade ontstond aan het kwakkelende en dure zonnepaneel.

Bron: NASA