Voorzitter van de HBO-raad Doekle Terpstra heeft het nog niet opgegeven; hij zet zijn strijd tegen de 'verWildering' van onze samenleving voort. 'Voor mij staat buiten kijf dat de verWildering een zwarte bladzijde zal zijn in de lange Nederlandse geschiedenis van verdraagzaamheid.'
Dat zegt Terpstra zaterdag in een gesprek met dagblad Trouw. Komende week verschijnt zijn boek ‘Benoemen en Bouwen’. Daarin beargumenteert Terpstra het initiatief dat hij in januari nam en geeft hij voorbeelden van integratieprojecten in het land.
Eind november vorig jaar deed Terpstra in dezelfde krant een oproep om een anti-Wildersbeweging op te richten. In januari dit jaar nuanceerde hij zijn uitspraken en deed hij onder de noemer ‘Benoemen en Bouwen’ een oproep tot meer tolerantie.
bagger
Ik heb al heel wat bagger over me heen gekregen. Maar er is geen alternatief. Want ik ga niet emigreren,’ zegt Terpstra tegen Trouw. ‘Ik ben liever een geitenharensok dan een bange grijze muis.’
Wie de multiculturele samenleving een mislukking noemt, overdrijft, aldus de voorzitter van de HBO-raad. ‘We moeten het hoofd niet in de schoot leggen, maar elkaar stimuleren aan de slag te gaan. Met elkaar, voor elkaar.’
Polariseren
Met ‘Benoemen en Bouwen’ wil Terpstra laten zien ‘dat populistische politici niet alleen een probleem zijn voor de politieke arena, voor de vierkante kilometer in Den Haag, maar dat ze de hele samenleving polariseren. En die samenleving moet zich mengen in de discussie’. Dat Terpstra een groot populist overslaat "Jan Marijnissen" hebben we het niet over
‘Wilders is niet de kern, Verdonk evenmin. Ik wil op zoek gaan naar de 600.000 die op Wilders hebben gestemd, naar de ruim 20 procent van de Nederlanders die erover denken bij de volgende verkiezingen op hem te stemmen,’ aldus Terpstra. ‘Beetje bij beetje moeten we de angst voor elkaar wegnemen.’
De angst die overigens door links is veroorzaakt en waar maar geen einde aan komt zolang dit Links christelijk kabinet er zit en op andere fronten de touwtjes in handen heeft
zondag 6 april 2008
Terpstra zet strijd tegen Wilders voort
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
zaterdag 5 april 2008
71% is voor herinvoering doodstraf
Voor misdaden als moord, verkrachting en terrorisme moet de doodstraf opnieuw worden ingevoerd. Dat vindt 57% van de mensen die zeggen mogelijk op Trots op Nederland(ToN) van Rita Verdonk te stemmen. Van degenen die zeggen zeker op Verdonk te stemmen, is 71% voor de herinvoering. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van de azijnbode De Volkskrant. Verdonk heeft eerder aangegeven dat haar aanhang haar politieke keuzes via de website van haar beweging Trots op Nederland (ToN) kan beïnvloeden.
Bouwen nieuwe moskeeën verbieden
Het bouwen van nieuwe moskeeën moet worden verboden, vinden acht van de tien potentiële Verdonk-stemmers. Driekwart van de potentiële aanhang van ToN wil dat de gezinshereniging van in Nederland wonende moslims onmogelijk wordt gemaakt.
Islamitisch, protestants of katholiek onderwijs moet volgens zestig procent van de potentiële Verdonk-stemmers geen subsidie meer krijgen.
Gulden terug
Van de groep die zeker op Verdonk zegt te stemmen, wil 54 procent dat de gulden terug komt. Van dezelfde groep vindt een minderheid van 37 procent dat Nederland uit de Europese Unie moet stappen. Alle snelwegen in de Randstad moeten minimaal zes banen krijgen, vindt 53 procent van de potentiële aanhangt. Maar de uitstoot van broeikasgassen moet ook worden teruggedrongen, vindt 59 procent. Dat Nederland zijn troepen uit Uruzgan terug moet halen, vindt 68 procent van de potentiële aanhang.
Verder wil de aanhang meer blauw op straat, gratis openbaar vervoer en de belasting moet ook gehalveerd worden. Rita Verdonk werd vorig jaar verkozen tot politicus van het jaar.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
woensdag 26 maart 2008
Nederland blijft asielzoekers terugsturen naar Griekenland
Nederland blijft asielzoekers terugsturen naar Griekenland als ze in dat land de Europese Unie zijn binnengekomen. Minister Ernst Hirsch Ballin en staatssecretaris Albayrak van Justitie zien geen aanleiding daarmee te stoppen. SP-Tweede Kamerlid Jan de Wit had daar wel om gevraagd. Aanleiding daarvoor was een kritisch rapport van het Europese Comité ter voorkoming van onmenselijke bestraffing (CPT) over wantoestanden in Griekse gevangenissen. Volgens de bewindslieden gaat het rapport niet over de inhoudelijke behandeling van asielverzoeken door de Griekse autoriteiten.
Verbeterde omstandigheden
Bovendien heeft de Griekse regering naar aanleiding van het rapport maatregelen genomen om de omstandigheden waaronder al dan niet illegale vreemdelingen vastzitten, te verbeteren. Noorwegen stuurt voorlopig geen asielzoekers meer terug naar Griekenland. Vanuit Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België gebeurt dat nog wel, aldus Hirsch Ballin en Albayrak. Nederland heeft vorig jaar ruim dertig asielzoekers overgedragen aan Griekenland.
Schending mensenrechten
VluchtelingenWerk Nederland en Amnesty International riepen Albayrak vorige week nog op daarmee te stoppen, omdat Griekenland volgens hen de mensenrechten van asielzoekers schendt. Volgens de organisaties hebben ze daar nauwelijks mogelijkheden om asiel aan te vragen en krijgen ze vrijwel geen juridische bijstand.
Als ze illegaal zijn, moeten ze naar de gevangenis. Daar worden ze vaak mishandeld, stelden de organisaties. In verband met EU-afspraken moeten vluchtelingen de asielprocedure doorlopen in het land waar ze de EU zijn binnengekomen.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
PvdA wist van illegaal café Ghanees
De PvdA in Amsterdam-Zuidoost heeft een Ghanees, die een illegaal café runde in zijn drankgroothandel, lidgemaakt van de fractie, terwijl de partij op de hoogte was van zijn praktijken.
De Ghanees, Ernest Owusu-Skeyere, trad in 2005 toe tot de fractie van de PvdA. Als invloedrijk man in de Ghanese gemeenschap zette de PvdA hem hoog op de kandidatenlijst.
Illegaal
En dat terwijl de partij heel goed wist dat Owusu-Sekyere in zijn drankgroothandel een illegaal café leidde, zo blijkt uit een brief van stadsdeelvoorzitter en PvdA-lijsttrekker Elvira Sweet, die in handen is van de Volkskrant.
Bij een politiecontrole vorige maand in de groothandel waren vijftig bezoekers aanwezig. Ook lag er een doorgeladen pistool. Achter de bar stond de partner van Owusu-Sekyere. Burgemeester Job Cohen (PvdA) sloot het bedrijf begin maart.
Subsidies
Owusu-Sekyere zit al sinds 2002 in stadsdeelraad Zuidoost, eerst voor GroenLinks, later als eenmansfractie.
Hij was eerder betrokken bij een schandaal rond voornamelijk PvdA-deelraadsleden met gemeentegelden eigen stichtingen subsidieerden.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
dinsdag 18 maart 2008
Wetenschappers weg uit angst dierenactivisten
Nederlandse wetenschappers die onderzoek verrichten naar nieuwe geneesmiddelen, doen dat uit angst voor acties van dierenactivisten steeds vaker in het buitenland.
Dat hebben diverse ministers dinsdag gezegd in antwoord op vragen van de VVD. Nederlandse onderzoeken waarbij dierproeven nodig zijn, worden steeds vaker uitgevoerd in landen die minder strenge regels hebben en waar relatief minder activisten actief zijn.
Dierenactivisten zorgen ervoor dat Nederland zijn ambitie om voorop te lopen in de biomedische wetenschap niet kan waarmaken.
Het kabinet neemt de bedreigingen van mensen die met dierproeven te maken hebben hoog op. Tweede Kamerlid Sybrand van Haersma Buma (CDA) pleit al geruime tijd voor een keiharde aanpak van dierenactivisten en stelde eerder voor hen te behandelen als "terroristen".
Minister Ernst Hirsch Ballin (CDA) van Justitie zei een jaar geleden te werken aan een (13 jaren)plan om dierenactivisten harder aan te pakken.
Begin vorige maand deden wetenschappers nog een gezamenlijke oproep in het linkse actualiteitenprogramma Nova. Zij vroegen het kabinet een einde te maken aan de toenemende en steeds gewelddadiger intimidatie door dierenactivisten.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
zaterdag 15 maart 2008
PvdA is de kluts kwijt
Als het aan Tweede-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem (PvdA) ligt, komt Ayaan Hirsi Ali weer in Nederland wonen en keert ze terug bij de PvdA. 'Ik doe een oproep aan Ayaan: Kom terug naar Nederland!'
Dijsselbloem houdt zijn pleidooi tegen gratis krant De Pers. ‘Ayaan moet gewoon in Nederland wonen,’ aldus Dijsselbloem, secretaris van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer.
Kom terug!
‘Ik doe een oproep aan haar: Ayaan, kom terug naar Nederland! Hier ben je thuis, je bent Nederlandse, je hoort hier,’ vervolgt de PvdA’er.
Hirsi Ali woont sinds halverwege 2006 in Amerika, waar zij werkt bij de denktank American Enterprise Institute.
Het kabinet besloot deze zomer de beveiliging van Ayaan, die al jaren ernstig wordt bedreigd, niet langer te betalen omdat ze kritiek bleef houden op de islam.
De oud-politicus van de VVD besloot toen zelf een fonds te beginnen, maar lijkt niet genoeg geld in te zamelen om haar beveiligers te kunnen betalen. Ook een flirt met Frankrijk en de EU heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd.
Terug bij PvdA
Dijsselbloem wil overigens ook dat Ayaan terugkomt bij de PvdA, waar zij jaren geleden werkzaamheden verrichte voor de Wiardi Beckman Stichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA, meldt de krant.
‘Ayaan is een echte PvdA’er. Toen zij ons verliet was dat een zwarte dag,’ vindt Dijsselbloem. Ayaan zag dat heel anders en maakte haar overstap naar de VVD niet voor niks
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
vrijdag 14 maart 2008
Bos tikt De Vries op vingers
Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) had zich wel iets zorgvuldiger uit kunnen laten over het ter beschikking stellen van een kazerne voor vertoning van de film van Geert Wilders. Dat zei Wouter Bos vrijdag in het tv-programma EenVandaag.
De Vries zei donderdag dat Defensie het niet kon maken tegenover de Nederlandse militairen in Uruzgan om Wilders van dienst te zijn. Door zijn film zouden de Nederlanders in Afghanistan meer gevaar kunnen gaan lopen.
Bos zei vrijdag dat De Vries het erbij had moeten houden dat de regering er niet voor is faciliteiten ter beschikking te stellen. ,,De overheid is geen bioscoopbedrijf'', aldus Bos.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
woensdag 12 maart 2008
Strijd PVV voor het behoud van de Roem van Yerseke beloond!
vandaag werd een motie ten behoeve van het behoud van de mosselsector in Yerseke door een meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen. De motie werd ingediend door Kamerlid Dion Graus van de Partij voor de Vrijheid. In de motie wordt de mosselvisserij omschreven als een sector welke zowel een belangrijke culturele, maatschappelijke als economische bijdrage levert aan ons land.
De Partij voor de Vrijheid verzoekt de regering om uiterlijk medio april voorzieningen te treffen die de desastreuze gevolgen voor de mosselvissers ongedaan maken, nu de Raad van State heeft besloten dat een, in 2006 door het ministerie van LNV, verleende vergunning voor het opvissen van mosselzaad in de Waddenzee onterecht was verstrekt.
Indien de mosselvissers komend voorjaar geen zaad kunnen opvissen, kan er geen zaad worden uitgestrooid in de Oosterschelde om daar tot rijping te komen. Dit betekent de doodsteek voor de mosselmannen uit Zeeland. De PVV-Fractie is trots op de mosselsector en bracht vorig jaar een bezoek aan Yerseke. Tegen de avond werd een belofte gedaan welke vandaag werd ingewilligd, strijden voor het behoud van de Roem van Yerseke.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
Nog geen EU-verklaring over Wilders
De Europese Unie hoeft deze week tijdens een top in Brussel geen gezamenlijke verklaring te publiceren naar aanleiding van de film van Geert Wilders. Premier Jan Peter Balkenende (CDA) vindt het daarvoor te vroeg.
De PvdA en D66 drongen woensdag bij Balkenende aan op zo'n verklaring. De EU-regeringsleiders, die donderdag en vrijdag in Brussel vergaderen, zouden het belang van "vrijheid van meningsuiting" moeten benadrukken. Zo zou de EU aan de rest van de wereld duidelijk kunnen maken dat de Nederlandse regering geen middelen heeft om de film van Wilders te verbieden nog voordat die is vertoond.
Balkenende ziet daar niets in. "Een verklaring vooraf is problematisch, omdat we niet weten wat de inhoud van de film is." De premier is wel van plan om tijdens de top bij zijn EU-collega's tekst en uitleg te geven en zich te vergewissen van hun steun, voor het geval de film tot problemen leidt. Balkenende wil er zeker van zijn dat de EU in dat geval een gezamenlijke verklaring uitvaardigt.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
dinsdag 11 maart 2008
Excuses voor radicale petitie
Wethouder Hatice Can-Engin(PvdA) van de gemeente Gilze en Rijen heeft haar excuses aangeboden aan de gemeenteraad voor het ondertekenen van een petitie van een extremistische moslim organisatie.
Can-Engin raakte in januari in opspraak toen ze een petitie tegen het belasteren van de islam ondertekende. De petitie was van de radicale beweging Hizb ut-Tahrir.
Can-Engin kwam er kort na het ondertekenen van de petitie achter dat een extremistische organisatie achter het schrijven zat. Een poging om haar handtekening terug te trekken liep op niets uit. De slappe gemeenteraad accepteerde haar openlijke spijtbetuiging.
Deelraadslid Bouchra Ismaili van de Rotterdamse deelgemeente Charlois werd in januari uit de PvdA-fractie gezet nadat ze had gelogen over het ondertekenen van dezelfde petitie. Ismaili is ondertussen voor zichzelf begonnen en heeft besloten een moslim partij op te richten
HUT verspreidde eind vorig jaar ook pamfletten waarin moslims werd opgeroepen hun godsdienst te verdedigen tegen 'een film over de edele koran', waarmee werd gedoeld op de film die PVV-leider Geert Wilders heeft aangekondigd. In Denemarken kon de organisatie na achttien maanden onderzoek niet op illegale activiteiten worden betrapt, maar in Duitsland is lidmaatschap terecht verboden. De Nederlandse tak van de internationale beweging heeft altijd gezegd tegen gebruik van geweld te zijn en mag hier in Nederland dan ook rustig door gaan.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
zaterdag 8 maart 2008
CDA ziet ook te veel geneuzel in Tweede Kamer
Kamerlid Rita Verdonk heeft deels gelijk met haar oordeel dat debatten in de Tweede Kamer vaak Haags geneuzel zijn. Deze bijval voor haar uitspraak van vorige week kreeg Verdonk zaterdag van CDA-Kamerlid Henk Jan Ormel.
In het radioprogramma TROS Kamerbreed zei hij zich ook te storen aan de vele moties, Kamervragen en spoeddebatten. Hij wil de grens voor het aanvragen van een spoeddebat optrekken naar vijftig Kamerleden. Nu is dertig genoeg, waardoor de oppositie gemakkelijk een spoeddebat op de agenda kan krijgen.
Dit is niet helemaal waar, Dion Graus(PVV) had afgelopen woensdag minstens 50 kamerleden die achter hem stonden voor een spoeddebat over de walvisjacht, maar kreeg van Gerdi Verbeet(PvdA) doodleuk te horen dat het niet door kon gaan. later kreeg haar eigen partij natuurlijk wel dingen geregeld.
‘Niet alles wat we in de Kamer doen, hoeven we min of meer heilig te verklaren’, zei Ormel. ‘Dat gedoe eromheen gaat steeds meer de boventoon voeren. Dat vind ik kwalijk.’ Hij rekende het Verdonk wel aan dat ze verstek liet gaan bij belangrijke debatten, zoals over de missie in Uruzgan.
Waarnemend PvdA-fractieleider Mariëtte Hamer zei geen behoefte te hebben het houden van spoeddebatten moeilijker te maken. Fracties die weinig zien in een debat kunnen hun bijdrage beperkt houden of er vanaf zien.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
vrijdag 7 maart 2008
Wethouder WEL betrokken bij omstreden lesbrief
De Amsterdamse wethouder Buyne (Educatie) heeft zich wel met een omstreden lesbrief bemoeid. Ze schrijft dat in een brief die ze donderdag aan de gemeenteraad verstuurde. Eerder zei ze nog zich niet met de inhoud en de didactiek van het boekje te hebben beziggehouden.
De tekst moet scholen helpen onderwerpen als vrijheid van meningsuiting bespreekbaar te maken en zo spanningen onder leerlingen te voorkomen. Een passage die waarschuwde voor politici die aan populariteit willen winnen door bepaalde bevolkingsgroepen zwart te maken, leidde tot veel ophef. De PVV van Geert Wilders meende dat de tekst over die partij ging.
Buyne, bestuurder namens de PvdA, verzocht de opsteller van de brief, het Centrum voor Nascholing, vorige week die passage aan te passen. Tegen de gemeenteraad zei ze toen zich verder niet met de lesbrief bemoeid te hebben.
Nu schrijft de wethouder echter dat ze twee eerdere eindversies niet heeft geaccepteerd. Zo was ze ontevreden over een plaatje van een militair die een moslim achtervolgde. Met de tekst zelf zegt ze zich niet te hebben beziggehouden.
„Ik betreur het als ik in de raad mijn rol niet helder heb geschetst. Ik wil dit graag op deze wijze rechtzetten”, schrijft Buyne. Verder laat ze weten dat ze met haar eerdere uitleg wilde „benadrukken dat de overheid zich slechts marginaal met de inhoud en de methodiek van een voor het onderwijs bedoelde lesbrief mag bezighouden.”
Voorzitter E. van der Burg van de VVD-raadsfractie liet in een reactie weten de kwestie „zeer hoog” op te nemen. „Ze heeft de raad verkeerd geïnformeerd. Dat is een politieke misstap.” De Amsterdamse VVD dient dan ook terecht een motie van afkeuring in tegen PvdA-wethouder Hennah Buyne.
Gemeenteraadslid P. Hoogerwerf van D66 noemt de opstelling van Buyne „onbegrijpelijk.” Zij vindt het vreemd dat Buyne de lesbrief met daarin de omstreden passage in eerste instantie heeft goedgekeurd, maar hem nu wil laten aanpassen.
Volgens Ch. Riem Vis van de PvdA is het „jammer” dat de wethouder de raad niet meteen alle informatie heeft gegeven. Ze heeft er wel „waardering” voor dat Buyne dat nu alsnog heeft gedaan.
Lees ook : Partij van Allah (PvdA) met de dag militanter
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
donderdag 6 maart 2008
SGP boos over Plasterk in Gay Pride
De SGP vindt het ,,van de ratten besnuffeld'' dat minister Plasterk met een eigen boot meevaart tijdens de Gay Pride die in Amsterdam plaatsheeft. De ChristenUnie heeft daar op zich geen moeite mee, maar vindt wel dat de minister van Emancipatie zich dan ook moet laten zien bij christelijke homoclubs.
Plasterk maakte zijn voornemen gistermorgen bekend tijdens een bijeenkomst waar hij met de vier grote steden een overeenkomst tekende om de komende jaren extra aandacht te besteden aan homo-emancipatie. De PvdA-bewindsman noemde het ,,te gek'' dat veel homoseksuelen ,,zich niet meer veilig voelen in Nederland omdat ze homo zijn''. ,,Het ene leven dat je hebt, moet je in vrijheid kunnen leven. Het moet gewoon zijn en gewoon worden gevonden om homo te zijn'', zei de minister, die het ,,fantastisch'' noemde dat prinses Máxima de bijeenkomst bijwoonde.
Het voornemen om in augustus mee te varen op de Gay Pride wekte ontsteltenis op bij Tweede Kamerlid Van der Vlies. ,,Natuurlijk is het goed dat het kabinet maatregelen neemt tegen geweld, discriminatie en intimidatie van homo's of wie dan ook'', aldus de SGP-leider gisteren tijdens het vervolg van een Kamerdebat over het homo-emancipatiebeleid. ,,Maar daarvoor hoeft het ministerie toch geen officiële boot te laten meevaren?'' Die manifestatie staat volgens Van der Vlies ,,wijd en zijd bekend vanwege een buitenissigheid en extravagantie waar veel homoseksuelen zich absoluut niet bij thuis voelen en zich zelfs voor schamen.'' Van der Vlies vindt daarom ,,dat de regering hier niet hoort en hoeft te zijn'' en hij vroeg zich af of het hele kabinet achter Plasterks voornemen staat. ,,Als de minister op de Gay Pride is namens de hele regering, dan zouden dus ook de heren Rouvoet en Balkenende hierbij aanwezig moeten kunnen zijn.'' Plasterk erkende dat hij inderdaad namens de regering meevaart.
De fractie van de ChristenUnie in de Tweede Kamer heeft op zich geen moeite met het meevaren van Plasterk in de Gay Pride. ,,Dat een minister van homo-emancipatiezaken aanwezig is bij een traditionele manifestatie tegen discriminatie en voor de veiligheid, rechten, emancipatie en acceptatie van homoseksuelen, kunnen wij billijken’’, aldus een woordvoerder. De partij wil wel dat Plasterk ook aandacht heeft voor organisaties van homo’s die anders met hun geaardheid omgaan. ,,De Gay Pride kenmerkt zich mede door uitingsvormen waarbij veel homoseksuelen zich absoluut niet thuis voelen. We rekenen er daarom op dat de minister zich ook eens zal laten zien op een bijeenkomst van bijvoorbeeld RefoAnders.’’ Plasterk beloofde tijdens het debat dat hij graag ook bij organisaties van christenhomo’s langsgaat.
De minister gaf nog eens aan dat hij fundamenteel van inzicht verschilt met de SGP over de homoseksuele praktijk. ,,Met die constatering stopt op een gegeven moment de discussie’’, aldus de bewindsman. Hij noemde de kabinetsnota over homoseksualiteit ,,doordesemt van de notie dat mensen homo zijn en daarnaar ook kunnen handelen’’.
Plasterk erkende richting CU-Kamerlid Ortega dat hij ruimte wil bieden aan diversiteit in opvattingen. De ChristenUnie legde hierop gisteren zware nadruk. ,,Voor het bespreekbaar maken en de sociale acceptatie van homoseksualiteit moet zowel binnen orthodoxe als ethnische kringen ruimte zijn voor een eigen invulling met behoud van identiteit en overtuiging’’, aldus Ortega. Zij was niet gelukkig met de uitlatingen van Plasterk tijdens het debat van vorige week. ,,Ik had het gevoel dat dingen doorsloegen naar een bepaalde kant.’’ Ortega gaf ook aan dat het homobeleid van het kabinet niet mag inhouden ,,dat burgers overtuigingen worden opgelegd.’’
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
maandag 3 maart 2008
De Hoop Scheffer waarschuwt voor gevolgen Wilders-film
De secretaris-generaal van de Navo Jaap de Hoop Scheffer maakt zich zorgen over de mogelijke gevolgen van de aanstaande film van Geert Wilders over de Koran. Hij zei dat zaterdag in Buitenhof.
Nederlandse burgers en bedrijven
De Hoop Scheffer zei zich zorgen te maken over de mogelijke gevolgen voor de 50.000 NAVO-militairen in Afghanistan en voor Nederlanders en Nederlandse bedrijven elders in de wereld. "Ik voel me verantwoordelijk voor de troepen in Afghanistan. Als die door de film in de vuurlinie terecht zouden komen, dan maak ik me daar zorgen over en uit ik die zorgen ook".
De Hoop Scheffer wilde zich niet uitlaten over de vraag of hij vindt dat de omstreden Nederlandse politicus af moet zien van de film. "Ik ga dat niet zeggen, dat is aan de Nederlandse politiek".
Nederland kan film niet verbieden
De NAVO-secretaris-generaal werd vorige week tijdens zijn bezoek aan Afghanistan door president Hamid Karzai aangesproken op de film die Wilders waarschijnlijk gaat uitbrengen. "Dan leg ik uit dat Nederland de film niet kan verbieden, maar dat ik ook met hem de grote zorgen deel over de gevolgen voor de bijna 50.000 NAVO-troepen in Afghanistan". Ook de Amerikaanse regering vroeg De Hoop Scheffer deze week naar de Wilders-film.
Betoging in Afghanistan
In Mazar-e-Sharif in Noord-Afghanistan ging vandaag al een zevenhonderdtal mensen de straat op om te protesteren tegen de film, die beledigend zou zijn voor de islam. De manifestanten ventileerden ook hun ongenoegen over de publicatie van Mohammed-cartoons in Denemarken. Ze verbrandden Deense en Nederlandse vlaggen en scanceerden anti-Deense en anti-Nederlandse slogans. In het zuiden van Afghanistan zijn ongeveer 1.600 Nederlandse soldaten gelegerd. In het land bevinden zich ook ongeveer 800 Deense militairen.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
donderdag 14 februari 2008
Hand geven aan vrouw hoeft niet!
AMSTERDAM - Burgemeester Cohen van Amsterdam vindt dat ambtenaren van de Sociale Dienst rustig mogen weigeren vrouwen de hand te schudden.
Dat zei Cohen woensdagmiddag in de gemeenteraad in antwoord op vragen van het CDA-raadslid Maurice Limmen. Ambtenaren op huisbezoek die uit geloofsovertuiging een vrouw de hand niet wensen te schudden, hoeven dat van de burgemeester ook niet.
Ook straatcoaches hoeven vrouwen geen hand te geven als dat in strijd is met hun geloof, vindt hij. Zolang ze hun werk goed doen is er geen probleem.
Dat laatste gebeurde onlangs in Slotervaart, waar een straatcoach weigerde de assistente van Asscher de hand te schudden. Dat gebeurde uit geloofsovertuigeing en 'respect' voor de vrouw, zo betoogde de coach.
Limmen reageerde overigens verbaasd op de antwoorden van Cohen.
Dat dit van de zotte is ziet onze grootmoefti niet. Al 'n hele tijd gaan er stemmen op dat deze halfgare naar huis moet, want laten we eerlijk zijn, 'n gekoze burgemeester is wat we nodig hebben, maar dat is door Ed van Thijn(PvdA) vakundig om zeep geholpen, omdat zijn partij anders wel eens 'n meerderheid zou kunnen verliezen, die ze de laatste tijd aardig door handjeklap aan het verstevigen zijn door 'n soort referendum
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
vrijdag 8 februari 2008
Verplichte acceptatie inburgeringscursus
Mensen die niet binnen vier weken een inburgeringcursus accepteren, lopen kans op een boete van maximaal vijfhonderd euro. Dat heeft het kabinet vrijdag bekendgemaakt. Een belachelijk plan wat net als het vorige gewoon geld weggooien is. Het beste zou zijn 'n immigratiestop voor onbepaalde tijd en om iedere buitenlander alsnog op te roepen en die de kans te geven om binnen 1 jaar 'n baan te vinden en de Nederlandse taal te leren. Lukt dit niet binnen 1 jaar, dan terug naar land van herkomst.
Een inburgeringscursus zou het eenvoudiger maken om een inburgeringsexamen te halen. Immigranten die voor een verblijfsvergunning in aanmerking willen komen, zijn sinds vorig jaar verplicht dit examen af te leggen. De plannen zijn allemaal geweldig en Vogelaar slaat trots op haar borst, maar in de praktijk komt er gewoon geen moer van terecht, want er lopen er nog genoeg rond die al meer dan 20 jaar in Nederland zijn en geen woord Nederlands spreken.
Minister voor Integratie Ella Vogelaar (PvdA) past de Wet Inburgering aan zodat het accepteren van een inburgeringcursus wordt verplicht. Dat gebeurt omdat veel cursussen nu nog worden geweigerd, vooral door vrouwen. Hier zal nul,nul verandering in komen zolang deze regering buitenlanders in de watten blijft leggen en ze nog 'n 15e kans geeft om alsnog 'n papiertje te halen in geval men zakt.
26 juli 2007 Amsterdam voerde de integratiecursus 'Meedoen: Bouwen aan Burgerschap' in de hele stad in. Het project werd ruim een jaar geleden in het stadsdeel De Baarsjes ingevoerd met als doel om buitenlandse vrouwen uit hun isolement en naar de arbeidsmarkt te halen. Tot nu toe is dat 'n flop geweest. Het enige wat daar gedaan is is Meedoen aan afbreken i.p.v Bouwen en daar weet men in slotervaart en de bos en lommer alles van.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
vrijdag 18 januari 2008
'PvdA-staatssecretaris sponsort eigen partij'
Staatssecretaris Frans Timmermans (PvdA) heeft via zijn departement Buitenlandse Zaken 94.000 euro subsidie gegeven voor een EU-promotietour van PvdA-stichting Alfred Mozer.
De PvdA is daarmee opnieuw in opspraak geraakt, schrijft De Telegraaf vandaag.
De PvdA-stichting Alfred Mozer organiseerde afgelopen jaar de 'Europa Landen Tour'. Die moet de nieuwe EU-lidstaten onder de aandacht van de Nederlandse bevolking brengen in twaalf bijeenkomsten.
Politieke voorkeur
Hiervoor ontving de stichting 94.000 euro van het Europafonds van Buitenlandse Zaken, zo zou blijken uit een overzicht van goedgekeurde subsidieaanvragen van het fonds. De Alfred Mozer-stichting is in 1990 opgericht door de PvdA en 'ondersteunt de ontwikkeling van sociaal-democratische partijen door training en scholing'.
Een woordvoerder van Buitenlandse Zaken bevestigt tegen de krant dat Timmermans verantwoordelijk is voor het toekennen van de subsidie aan de stichting van zijn eigen partij. Maar de staatssecretaris zou zich bij toekenning van het forse bedrag niet hebben laten leiden door een politieke voorkeur.
'Propaganda'
In een reactie zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel: 'Het is te zot voor woorden dat er een ton belastinggeld wordt uitgetrokken voor deze propaganda.' Ook spreekt de SP'er van 'politieke inteelt'. Zijn partij wil snel opheldering van Timmermans.
Partijgenoot van Timmermans Bert Koenders, minister voor Ontwikkelingssamenwerking, kwam afgelopen zomer in opspraak toen bleek dat hij een evenement van zijn departement gunde aan een organisatiebureau BKB dat in handen is van PvdA'ers Lennart Booij en Erik van Bruggen.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
zaterdag 24 november 2007
Marijnissen: Ter Horst doet aan machtsmisbruik
De aanpak van de afdrachtsregeling van de inkomens van SP-volksvertegenwoordigers door minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA), grenst aan machtsmisbruik. Dat zei SP-partijleider Jan Marijnissen zaterdag tijdens een toespraak op het SP-congres in Rotterdam. Ter Horst heeft aangekondigd om de afdrachtsregeling waarbij het inkomen van de SP-bestuurders direct in de partijkas worden gestort, te verbieden.
Volgens Marijnissen is het gelegensheidwetgeving van de minister om 'zich te bemoeien met de interne aangelegenheden van een succesvolle concurrent'. Marijnissen stelt dat PvdA'er Ter Horst wettelijk niks kan doen. "Belangrijkste gevolg is dat iedereen nu weet dat wij in ieder geval geen zakkenvullers zijn."
Over de discussie dat de partij niet democratisch zou zijn stelde Marijnissen dat het de beurt is aan de SP 'om geschoren te worden'. Verwijten moeten volgens Marijnissen gerelativeerd worden. "Hoewel dat niet altijd makkelijk is". "De SP is een grote partij geworden en dat heeft gevolgen, was de rode draad in de toespraak die Marijnissen hield voor 1100 partijafgevaardigden.
Marijnissen ging ook in op de berichten dat de partij dit jaar veel leden (zeker 1700) zou hebben verloren. Volgens de SP-fractievoorzitter in de Tweede Kamer is er door interne reflectie en discussie binnen de partij minder tijd geweest voor werving van nieuwe leden. Daardoor zou de groei van het aantal partijleden wat zijn achtergebleven.
Tijdens het SP-congres werden onder meer voorstellen besproken die waren ingediend door het Comité Democratisering SP. De zes voorstellen van het Comité werden massaal weggestemd. Tijdens het congres werd ook een aantal nieuw bestuursleden gekozen. De door het partijbestuur voorgedragen kandidaten werden allen gekozen. Als voorzitter werd natuurlijk Jan Marijnissen wéér herkozen. Er is voor het voorzitterschap altijd maar één kandidaat, net als bij zijn voorbeeld Mao altijd het geval was
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
Marijnissen hekelt de media op SP-congres
SP-voorzitter Jan Marijnissen heeft op het partijcongres in Rotterdam fel uitgehaald naar de media. Vooral over de kwestie Yildirim zouden er veel onjuistheden zijn geschreven.
Volgens Marijnissen is verkeerde berichtgeving in de media de oorzaak van de ontevredenheid onder de leden. Wat de journalisten allemaal precies verkeerd hebben opgeschreven zei hij niet. 'Daar is geen beginnen aan'.
Partijcongres
Ruim duizend SP'ers zijn in Rotterdam bij elkaar gekomen voor het vijftiende jaarlijkse partijcongres. De leden zullen een nieuwe voorzitter en veertien nieuwe bestuursleden kiezen. Voor dat voorzitterschap is er echter maar een kandidaat: Jan Marijnissen. Er wordt dan ook vanuit gegaan dat hij wederom wordt herkozen.
Niet iedereen is het ermee eens dat Marijnissen zowel partijvoorzitter als fractievoorzitter is. Later op de middag zullen de leden dan ook stemmen over een amendement dat de combinatie van deze functies ter discussie stelt.
Gebrek aan democratie
In de aanloop naar het congres bleek uit een onderzoek van TNS Nipo dat een aantal SP-leden het geringe democratische gehalte van de partij aan de kaak wil stellen.
Ruim eenderde van de leden, 36 procent, vindt dat SP-leider Jan Marijnissen te veel macht heeft. Maar velen hebben het gevoel zich er niet over te kunnen beklagen zonder in de problemen te komen.
Marijnissen zelf ziet echter geen enkel probleem. Volgens hem is de SP al de meest democratische partij. De leden hebben alle macht, iedereen is permanent afzetbaar, zei hij in de pauze.
Tijdens de discussie uitten ook veel leden kritiek op de boude afwijzing van voorstellen van afdelingen over de partijreglementen. Het congresbestuur wees 95 procent van de 277 moties en amendementen af met een minieme toelichting.
Salarisafdracht
Marijnissen wond zich ook erg op over het voornemen van minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) om de afdracht van vergoedingen van volksvertegenwoordigers aan de partijkas te bemoeilijken. Hij noemde haar 'een PvdA-minister die denkt machtsmisbruik te kunnen plegen en een succesvolle concurrent een spaak tussen de wielen te steken'.
Op dit moment worden de salarissen van SP-politici rechtstreeks gestort op de rekening van de partij. Voor een Tweede Kamerlid is dat ongeveer 6000 euro netto. De Kamerleden krijgen van dat bedrag zelf een salaris van ongeveer 2300 euro overgemaakt.
De kwestie Yildirim
Düzgün Yildirim werd begin september uit de SP gezet nadat hij weigerde zijn senaatszetel op te geven die hij door voorkeursstemmen had bemachtigd. Veel leden waren verbolgen over het optreden van de partijleiding in deze kwestie en over de censuur van een kritisch artikel in partijblad Tribune daarover.
Woensdag werd ook het Gelderse Statenlid Toine van Bergen uit de SP gezet. Van Bergen denkt zelf dat de partij hem ‘monddood’ wilde maken omdat hij kritisch was en riep om democratisering binnen de partij.
Door Anna Dijkman
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
Wilders wil grens sluiten voor Polen
De grens moet minimaal tot 2009 gesloten worden voor Polen die naar Nederland komen om te werken. Dat zegt PVV-fractievoorzitter Geert Wilders naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant van zaterdag. Daarin beklagen PvdA-wethouders uit Rotterdam en Den Haag zich over de grote toeloop van Oost-Europeanen naar hun steden. Die groep vestigt zich in grote getalen in de probleemwijken van die steden. Dat leidt volgens de wethouders tot woningnood en meer problemen in de achterstandswijken.
Sinds 1 mei mogen werknemers uit Oost-Europese landen die bij de EU horen zonder voorwaarden werken in Nederland. Wilders wil dit besluit terugdraaien omdat er volgens hem veel meer naar Nederland komen dan was verwacht door het kabinet.
De PVV-leider ziet Duitsland als voorbeeld. Dat land weigert tot 2009 werknemers uit nieuwe EU-landen uit Oost-Europa. Volgens de EU mag dat om de arbeidsmarkt te beschermen. "Nederland is heel dom geweest door de Polen toe te staan hier zonder voorwaarden te laten werken". Wilders wil de grens direct sluiten, in ieder geval tot 2009.
Eind oktober liet Rita Verdonk weten dat Poolse werknemers wat haar betreft slechts tijdelijk in Nederland mogen verblijven. Na een half jaar zouden ze terug moeten naar hun eigen land om daar het welvaartspeil te verhogen. Om die reden vindt Verdonk, die sinds haar vertrek bij de VVD als eenmansfractie in de Kamer zit en de beweging Trots op Nederland heeft opgericht, dat Polen niet hoeven in te burgeren.
Gepost door Rinus H 0 reacties
Labels: Politiek
