Citaat van de dag

"Mensen die in het leven omhoog willen klimmen, moeten vooral goed kunnen kruipen."

- Cees Buddingh Nederlands letterkundige 1918-1985

dinsdag 2 oktober 2007

Duitsers verheugen zich op de New Trabi

Met de val van de Muur verdween ook het Trabantje uit het Duitse straatbeeld. Maar dat gaat veranderen. De New Trabi komt er aan.

Waarom heeft een Trabant een verwarmde achterruit? Op die manier krijg je geen koude handen bij het duwen. Er zijn talloze moppen over de plastic bom, het racekarton, de Trabillac; oftewel de Trabant, het koddige autootje uit geperst kunsthars en katoenafval dat symbool stond voor de DDR. Het stinkende geval is achttien jaar na de val van de Berlijnse Muur bijna geheel uit het Duitse straatbeeld verdwenen. Behalve dan in de hoofdstad zelf. Daar kan de retrofan een Trabi-Safari maken, zo ongeveer in elk gewenst model. Maar ook de rest van het land komt nu aan bod: het autotootje staat kort voor een opmerkelijke comeback.





Het Beierse bedrijf Herpa, dat zich normaal gesproken met de productie van modelauto’s bezighoudt, heeft serieuze plannen om de Trabant opnieuw in productie te nemen. Herpa heeft een model van de New Trabi gebouwd, dat momenteel op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt te zien is.

‘De reacties zijn overweldigend’, zegt directeur Klaus Schindler van Herpa. ‘Tijdens de IAA kunnen mensen input geven op ons ontwerp. Een deel van de bezoekers vindt dat de nieuwe Trabant min of meer zoals de oude moet worden. Zij willen een auto in het lagere prijssegment, tussen de 12.000 en 15.000 euro. De andere groep wenst een cultauto, een echt niche-product. Dat betekent een krachtig, opvallend lifestyle-autootje. Dan denk ik aan een productie van maximaal 250 stuks per jaar. Zo’n auto zou rond de 35.000 euro kunnen kosten. We hebben echter nog niks besloten.’

De nieuwe Trabant krijgt sowieso een vlotter uiterlijk dan de beroemde Trabant 601, waarvan er ruim drie miljoen zijn geproduceerd. Volgens het voorlopige ontwerp krijgt de nieuwe versie grote, ronde koplampen die er uitzien als kinderogen. Nieuw is ook een moderne achterklep. De karakteristieke langwerpige achterlampen in de ‘achtervleugels’ blijven.
Is Schindler niet bang dat Trabant-puristen tegen de productie van zo’n duur lifestyle-autootje zijn? ‘Er zullen ongetwijfeld tegenstanders zijn, maar dat hou je toch. Belangrijker is dat heel veel mensen enthousiast zijn.’

Voor Schindler staat de Trabant symbool voor de Duitse eenwording. Hij wil dan ook graag dat de auto opnieuw in het oostelijk deel van het land geproduceerd wordt, in Saksen, waar de Trabant oorspronkelijk vandaan komt. ‘We zijn al in gesprek met mogelijke producenten’, zegt de fabrikant. De marktkansen voor een nieuwe versie zijn niet slecht. Behalve de Trabant heeft ook de Mini een comeback gemaakt, net als de Volkswagen Kever. Bovendien is de Trabant de afgelopen jaren een cultobject geworden, met fanclubs in Duitsland en Nederland.

De terugkeer van de auto komt op een bijzonder moment. Op 7 november bestaat de Trabant precies vijftig jaar. Dat jubileum wordt groots gevierd in het Saksische Zwickau, waar de auto tot 1991 van de band rolde. Dat de New Trabi nog niet geheel gereed is voor het jubileum moet voor de ware Trabantfans geen al te groot drama zijn: in de DDR moesten mensen soms ook meer dan tien jaar op hun bestelling wachten.

2 opmerkingen:

gerpo zei

over luchtvervuiling gesproken. wel eens achter een trabant gereden? zet je gasmasker maar op

Rinus H zei

@gerpo

één oud leraar van mij had zo'n rookmachine. je zag m al van ver aankomen